Manažment pre facebookovú generáciu
1 Všetky nápady sú plnohodnotnými konkurentmi.
Tým, že sa oddelí
podiel na prejavení názoru a podiel na moci, podkopáva internet schopnosť
elity kontrolovať debatu, alebo určovať témy.
2 Miera skutočného prispenia znamená viac než miera formálnej kvalifikácie.
Na webe sa nepočíta to, čo máte v životopise, ale čím môžete prispieť.
3 Hierarchie vznikajú zdola nahor.
Na on-line fóre sú jedinci, ktorí sa tešia
väčšiemu rešpektu a pozornosti ako iní a vďaka tomu majú väčší vplyv.
Títo jedinci neboli menovaní vyššou
autoritou. Znamením ich vplyvu je dobrovoľne prejavené uznanie iných. Na
internete prichádza moc zdola, nie zhora.
4 Lídri slúžia, nielen riadia.
Na internete líder slúži, nemá právomoci
rozkazovať alebo postihovať. Presvedčivé argumenty, odborné znalosti
a nezištné správanie sú jedinými pákami pre dosiahnutie cieľov.
5 Ľudia si úlohy vyberajú, nie sú im prideľované.
Internet je
ekonomika založená na dobrovoľnom príspevku. Na blogu, open source projekte
alebo fóre, ľudia vždy robia to, čo ich zaujíma. Každý je nezávislý dodávateľ a
každý si rieši, čo potrebuje riešiť.
6 Skupiny sa samé definujú a organizujú.
7 Zdroje sú priťahované, nie prideľované.
Na nete prúdi ľudské
úsilie smerom k projektom, ktoré sú atraktívne a zábavné. Internet je
trhová ekonomika, kde sa každú chvíľu milióny jedincov rozhodujú, ako naložia
s drahocenným platidlom svojho času a svojej pozornosti.
8 Moc vychádza so zdieľania, nie so zhromažďovania.
Internet je ekonomika
založená na dávaní. Aby ste získali vplyv a postavenie, musíte rozdávať
svoje odborné znalosti a informácie a musíte to robiť rýchlo, lebo
vás niekto prebehne a zhrabne uznanie.
9 Priemernosť je odhaľovaná.
10 Opozičné hlasy sa môžu spojiť.
Internet uľahčuje hľadanie a kontakt
s ľuďmi, ktorí zdieľajú podobný nesúhlasný názor.
11 Užívatelia môžu vetovať väčšinu predpisov.
Lojalitu užívateľov
si udržíte iba vtedy, pokiaľ im poskytnete významný podiel na rozhodovaní o kľúčových
záležitostiach. Nezáleží na tom, kto on-line komunitu vybudoval, jej vlastníkmi
sú užívatelia.
12 Najviac záleží na vnútornej odmene.
Internet je učebnicovým príkladom
dôležitosti vnútornej odmeny. Ľudia budú ochotní dávať, pokiaľ budú mať
príležitosť prispieť k niečomu, na čom im záleží. Peniaze sú krásna vec,
ale aj uznanie a radosť z výsledkov vlastnej práce.
Všetky tieto charakteristiky
on-line života sú zapísané do DNA facebookovej generácie.
Gary Hamel
Dnes je ťažké predstaviť si organizáciu,
ktorá by bola príkladom všetkých vlastností internetu, ktoré posilňujú v ľuďoch zápal. To je cieľ, ktorý by si
mali mať inovátori manažmentu v 21. storočí,
pretože iba tak vytvoríme organizácie, ktoré budú ľudský
zápal posilňovať a nie potláčať. A na
zápale dnes záleží viac, ako kedykoľvek predtým.
Manažment 2.0: článok
Literatúra
Gary Hamel, Na čom dnes záleží, Peoplecomm, 2013
Pekný koniec týždňa vám praje
Marta Krajčíová
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára