25.7.13

Manažment

Gary Hamel
Úlohou manažérov v minulosti bolo, aby zaistili dodržiavanie predpisov, minimalizáciu odchýlok, plnenie kvót, potrestanie flákačov. Zamestnanci vyrábali produkty a služby, manažéri vyrábali riadenie, tak je to aj dnes. Výhody prístupu: presnosť, stabilita, disciplína, spoľahlivosť. Sú to pozitíva, ale vo väčšine odvetví sú dnes samozrejmosťou. Sú potrebné pre konkurencieschopnosť, ale pre získanie zásadnejšej výhody nestačia. [1] 

Najdôležitejší človek vo firme
Pri mojich potulkách po slovenských firmách som mala možnosť stretnúť sa so zaujímavými ľuďmi-manažérmi aj zamestnancami, ktorým som mala úprimný záujem pomáhať. V jednej firme som ako veľká humanistka chcela, aby manažéri venovali ľuďom viac pozornosti. Takúto požiadavku som sa dozvedela od robotníkov, keď som bola na návšteve v prevádzke-úplne dole v pyramíde riadenia. Dlho som neváhala a hneď na najbližšom workshope som sa spýtala vrcholových manažérov, kto je najdôležitejší človek v ich firme. Finančná riaditeľka sa usmiala a nesmelo sa spýtala, či ona? Hneď na to usúdila, že nie a že to asi bude výrobný riaditeľ. Ten sa ohradil a skromne podotkol, že on nie, ale že to asi bude obchodný riaditeľ. Potom všetci zmĺkli, pretože zabudli na generálneho riaditeľa, ktorý smutne na nich pozeral a nič nehovoril. Ešte raz som sa spýtala: „Kto je najdôležitejší človek vo vašej výrobnej firme?“ Asi po piatich minútach sa ekonomická riaditeľka spýtala: „Žeby to boli naši robotníci?“ Na to výrobný riaditeľ povedal, že to nie je možné. Všetci sa zhodli, že robotníci to nemôžu byť, lebo tých musia učiť žiť, aby nekradli, nepili a nebili ženy a deti. Robotníkov musia trestať za nesplnenie príkazov a nie odmeňovať. Takto sa skončila moja dobre mienená misia. Dozvedela som sa ale zaujímavé veci, že vládnuť sa má cukrom, aj bičom. Mimochodom robil to aj Baťa, ktorý dobrých odmeňoval a zlých trestal. Nie bičom, ale tak, že im sťahoval z platu za škody, ktoré spôsobili svojou nedbalou prácou. Myslíte si, že v tejto firme je možné zavádzať slobodné riadenie? 

Gary Hamel
Dnes naše organizácie stoja pred novými výzvami: zrýchľujúce sa tempo zmien, hyperkonkurencia, komodizácia znalostí, neustále narastajúce požiadavky na sociálnu zodpovednosť. Pre zvládnutie týchto nových nárokov je potreba viac než len schopnosť riadiť. Potrebujeme organizácie, ktoré sú plné zápalu a kreativity a zároveň poddajné. Takéto organizácie sa s byrokraciou vôbec nezlučujú. [1]

Manažment.článok 

Literatúra 
[1] Gary Hamel, Na čom dnes záleží, Peoplecomm, 2013 

Pekný horúci víkend vám praje

Marta Krajčíová

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára