Gary Hamel
Pokiaľ budú šéfovia firiem nakladať so
svojimi zamestnancami ako s nahraditeľnými zdrojmi,
zatiaľ čo sami budú poberať tučné odmeny, alebo
budú krátiť zamestnancom benefity, ale sami si
ponechajú okázalé výhody, budú sa ľudia pozerať na
korporácie s podozrením. [1]
Spokojnosť zamestnancov
Spokojnosť zamestnancov
Takmer vo všetkých
firmách, kde sme zavádzali procesné riadenie, nás zaujímala spokojnosť zamestnancov: s internými službami, s prácou
v procesnom tíme a tiež s manažmentom a firmou ako takou. Prieskumy
boli veľmi užitočné, pretože slúžili ako zdroj
informácií pre manažment, zlepšenie kultúry vo firme
a zlepšenie vzťahov medzi manažérmi a zamestnancami.
Uvediem niektoré zaujímavé výsledky z prieskumov spokojnosti zamestnancov,
na ktorých sa zúčastnilo asi 500 zamestnancov v každej firme. Zamestnanci
boli najmenej spokojní s týmito faktormi:
- Informácie
- Vzdelanie
- Plat
V čase prieskumu
mali robotníci vo firmách hrubý plat asi 15 000 Sk mesačne. Napriek tomu viac
túžili po informáciách, pozornosti manažmentu
a vzdelaní.
Obrátená pyramída
Na školeniach
zlepšovania procesov dostávam veľa otázok. Ako to obvykle býva, ľudí všetko
zaujíma, ako by mali začať zlepšovať procesy, kto im povie, čo majú zlepšovať,
prečo by mali zlepšovať procesy, čo z toho budú mať a aký má
zlepšovanie procesov význam. Na jednom takom školení, vo veľkej slovenskej
firme, som na flipchard nakreslila obrátenú pyramídu
riadenia, ktorou som účastníkom ilustrovala, ako prebieha riadenie vo
firme Toyota, kde na vrchole obrátenej pyramídy sú zamestnanci a dole
manažéri. Obrátenou pyramídou chce manažment vo firme Toyota dať najavo, že na
prvom mieste sú zamestnanci a potom manažéri. Zodpovednosť a dôvera,
ktorú zamestnanci dostávajú, podporuje aj ich záujem o zlepšovanie procesov. Obrátená pyramída vyvolala veľkú diskusiu. Účastníci
školenia nechápavo krútili hlavou a zhodne dospeli k záveru, že
v ich firme to nemôže fungovať. Nie preto, že by manažéri nechceli
delegovať zodpovednosť zamestnancom, ale preto, že manažéri
na nich prenášajú zodpovednosť, lebo nevedia nič robiť a ešte berú aj
vysoké platy. Zamestnanci predsa nemôžu dovoliť,
aby za svoj plat robili ešte aj prácu manažérov. Mali, alebo nemali zamestnanci pravdu, to je otázka.
Gary Hamel
Štruktúra manažmentu s prebujneným
vedením je nielen despotická, ale i nákladná.
Manažéri zvyšujú režijné náklady a ako
organizácia rastie, tieto náklady sa navyšujú absolútne
aj relatívne. Vo veľkej firme máme manažérov pre
manažérov v pomere 1:10, na jedného šéfa 9 zamestnancov. Ak manažér
dostáva trojnásobok platu zamestnanca, je to 33% firemných výdajov na platy
manažérov. Úloha manažérov je zabrániť, aby sa zrútila
pod váhou svojej vlastnej zložitosti. [1]
Plat.článok
Literatúra
[1] Gary Hamel, Na čom dnes záleží, Peoplecomm, 2013
Pekný slnečný víkend vám praje
Marta Krajčíová
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára