9.6.13

Hodnoty

Gary Hamel  
To, na čom dnes záleží najviac, je presne to, na čom záležalo odjakživa, na našich základných hodnotách. [1] 






Firemné hodnoty 
Som profesionálna konzultantka, zamestnaná v profesionálnej konzultačnej firme a práve kráčam do veľkej (1 200 zamestnancov) firmy, kde začína veľký projekt Balanced Scorecard. Pri vchode do vysokej budovy si opakujem scenár workshopu a myslím na profesorov Nortona a Kaplana a ich pyramídu Balanced Scorecard, ktorá začína definovaním hodnôt organizácie. Srdce mám až v žalúdku. Na úvodný kick-off projektu prišli všetci (20) vrcholoví manažéri firmy. Zapli sme notebook, projektor a pripravili sme farebné lístky, na ktoré mohol každý manažér napísať aspoň jednu hodnotu, ktorú vyznáva on, alebo firma. Oči všetkých prítomných sa upierali na mňa s otázkami, kedy začnem a čo poviem. Po úvodných vetách o význame hodnôt v organizácii a ich vzťahu k meraniu strategickej výkonnosti, som sa stretla s nechápavým pohľadom všetkých prítomných manažérov. Vedela som, že je zle. Najdôležitejší riaditeľ zhodnotil situáciu a pripomenul mi, že sme sa nestretli v takom významnom zastúpení preto, aby sme riešili nejaké nepodstatné veci, ako sú hodnoty. Pôvodne som si myslela, že to nebude žiadny problém a že to zvládneme za 10 minút. Minulosť firmy bola taká významná, že hodnoty firmy by mali manažéri sypať ako z rukáva. Nestalo sa však tak. Trošku som sa zamyslela a bez mihnutia oka som pokračovala definovaním strategických cieľov organizácie. Workshop sa manažérom páčil, všetci boli spokojní. Ja som však spokojná nebola a ešte dlho som rozmýšľala o tom, aké hodnoty vlastne vyznáva táto firma, čo tvorí základ ich kultúry a podnikania a prečo vrcholoví manažéri nechceli o tom hovoriť.  

Osobné hodnoty 
Predstavte si vianočnú atmosféru, vonku tichučko sneží a ja sedím v príjemnej bratislavskej reštaurácii s vrcholovým manažérom významnej slovenskej firmy. Atmosféra bola ako stvorená na rozhovor o hodnotách. Ich firma mala stanovené hodnoty a myslím si, že celkom dobre.  My sme sa však rozprávali o osobných hodnotách, slobode a podnikaní. Moje názory na slobodu a podnikanie poznáte. Zaujímavé však bolo vypočuť si názory profesionálneho manažéra, ktorý do firmy prišiel z podnikateľského sektora, plniť veľké životné výzvy. Vlastné podnikanie nechal, pretože sa nedohodli s partnerom na osobných hodnotách, o ktorých hovoril s veľkým zanietením.  Uvedomila som si, že o formálnych hodnotách firmy nemáme ani chuť hovoriť, pričom o osobných hodnotách hovoríme radi a s nadšením. Mala som pokoj v duši, ktorý by som nevymenila za žiadne firemné logo. Mám šťastie, pretože u mňa sa osobné a pracovné hodnoty absolútne prekrývajú. Asi je to preto, že som slobodná, v názoroch na život, prácu, vzťahy, rodinu, priateľov a zákazníkov. Nemusím si vymýšľať rôzne formality, stačí hovoriť pravdu. Aj o tom je sloboda, priatelia. Želám vám, aby ste tiež našli rovnováhu pracovných a osobných hodnôt a nežili život niekoho iného, ktorý o vás možno ani nestojí. 

Otvorenou otázkou ostáva, ako nastaviť firemné hodnoty tak, aby manažéri a zamestnanci o nich hovorili s radosťou a nadšením. Možno našim firmám chýba práve sloboda, nemyslíte? 

Hodnoty.článok

Literatúra 

Pekný začiatok týždňa vám praje

Marta Krajčíová

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára