29.11.12

Inovačné procesy

OPEN SOURCE INOVÁCIE

P r í k l a d y







TopCoder, Inc., IT
Open source inovácie
Je kríženec medzi open source a kapitalizmom. Má 75 000 samostatných programátorov zo 190 krajín sveta. Je to raj pre počítačových nadšencov. Má špičkových klientov. Firma podpíše kontrakt na vývoj sw, rozdelí aplikáciu do samostatných sw komponent a potom nechá svojich členov, aby tvorili open source kód.

Súťaživosť
Programátori spolupracujú na vytvorení skvelého kódu prostredníctvom dravého súperenia muža proti mužovi. Ich práca je organizovaná ako séria online súbojov, kedy zápasia s termínmi a prekladajú riešenia porote. Súťaživosť je základom tejto spoločnosti. Súperia o peniaze (Čína, India, Rumunsko, Poľsko). Zarábajú desaťtisíce dolárov.

Uznanie
Dôležité je aj uznanie. Webová stránka sleduje výkonnosť programátorov. Jednotlivec dostane kartu, kde je uvedené: súťaž, ktorej ste sa zúčastnili, ako často ste vyhrali a koľko ste zarobili. Z TopCodera si vyberá Google najlepších programátorov. Všetko čo robíme, je zamerané na to, aby sme sw návrhárom a programátorom pomohli zachytiť hodnoty, ktoré vytvárajú. Umožňujeme jednotlivcom, aby sa realizovali.

Edinburg Fringe Festival, Kultúra
Festival umelcov. V roku 2005: 1,25 mil. lístkov, 27 000 predstavení, 16 000 účinkujúcich, 1 800 divadelných hier. Je to umelecký inkubátor sveta. Je to viac ako herecké umenie, je to open source inovácia. Nikto ju neriadi, za svoj úspech vďačí architektúre participácie, ktorá spája divokú kreativitu s duchom dravej súťaživosti. Účastníci rozhodujú o tom, čo sa bude hrať. Zabezpečujú správne okolnosti, predať celkový zážitok, urobiť ho čo najpríťažlivejším pre každého, kto by mohol niečím prispieť. Nie sú kurátormi nápadov. Fringe je samoorganizujúci sa systém riadený kombináciou 4 faktorov: účinkujúci, javisko, publikum a tlač. Musíte presvedčiť javisko, aby vás vzalo. Neexistuje návod, ako si získať pozornosť. Používajú sa rôzne marketingové ťahy. Musí sa to stať prirodzené - je to trh. Ak to zaujme ľudí, je to úspech. Kľúčová lekcia pre biznis a inováciu je: nie aké predstavenia zabodujú, ale ako celý festival dokáže fungovať a naberať na dôležitosti. Jeho najdôležitejšou povinnosťou je zabezpečiť, aby o charaktere festivalu rozhodovali umelci a publikum. Všetko čo musíme urobiť, je vytvoriť čo najmenej pravidiel a nariadení.

Procter&Gamble, Spotrebné výrobky
Stratégia
Stratégia firmy musí byť otvorenejšia v tom, ako pozerá na vonkajší svet a ako mu načúva. Ich vedci chodia po svete a hľadajú príležitosti, nápady a talenty. Inovujú samotný spôsob inovácie. Chcú sa stať magnetom priťahujúcim nápady zvonka-vytvoriť a ovládať prísun inovácií. Spolupracujú s inými firmami. Podporujú NineSigma, čo je globálna sieť na internet, prostredníctvom ktorej môžu firmy zverejniť výzvu o pomoc pre výskumníkov z celého sveta. Trik je v nájdení expertov a presvedčení, aby pracovali pre vás. Podstatou inovácie je prepojenie ľudí-teda sieť. Ide o vytvorenie spojení, kombinovanie vecí a ich presúvanie z jednej oblasti do druhej. Preosiali 10 000 vonkajších nápadov, označili 2 000 a z 500 uviedli na trh 100 nových produktov. Napojili sa na turbokompresor.

Open source inovácie
Snažia sa transformovať celkový prístup k inováciám nenadväzujúcim spôsobom. Ide o veľkú zmenu. Náklady prevyšujú príjmy, technológie sa menia, musia sa venovať biovede a nanotechnológiám. Ako sa to dá zvládnuť? Musia pozerať von a napojiť sa na mozgovú kapacitu celého sveta. Zamestnávajú najlepších vedcov, ale vedia, že nikto nie je sám taký šikovný ako všetci dokopy a všetci nemôžu byť zamestnaní u nich. V R&D majú 7 500 vlastných ľudí v 150 odboroch a v nich 1,5 milióna ľudí po svete. Vonkajší svet pokladajú za druhú polovicu ich firmy. Je to ohromná zmena.

Nine Sigma, Výskum
Open source inovácie
Majú samovoľne sa rozširujúcu sieť najkvalifikovanejších výskumníkov sveta. Vedia nájsť toho, kto má vedomosti, skúsenosti alebo odborné znalosti dôležité pre ich klientov. Počet ľudí - 1,5 milión. Objavujú tých, čo už niečo vynašli a práve teraz to je treba. Je to nesmierne efektívny spôsob podnikania. My prinášame nápady iných ľudí (insourcing). Neodnášame to, čo robíme, do Indie. Pracujú s nápadmi iných ľudí. V Bangalore vytvorili 60 člennú prieskumnú základňu, ktorá bude prečesávať univerzitné laboratória a hľadať vonkajšie inovácie, ktoré by mohli využiť.

Inno Centive, Veda
Open source inovácie
Vonku je kolektívna myseľ. Otázkou je, k akej časti má naša firma prístup? Demokratizujú vedu. Je to experiment, ktorého cieľom je zistiť, či najvýznamnejšie firmy na svete dokážu zmeniť open source inovácie na nový spôsob podnikania. Má asi 30 významných firiem a 90 000 biológov, chemikov a biochemikov, vedcov zo 175 krajín sveta. V roku 2004 prekonala Čína USA ako najväčší zdroj registrovaných vedcov. Potom je USA, India a Rusko. Úlohou InnoCentive je spojiť hľadajúcich s vhodnými riešiteľmi. Černogulovka má 22 000 obyvateľov, z toho 20 členov Ruskej akadémie vied, 250 vedcov PhD. a 1 000 doktorandov. Otvorili svetu svoje laboratória a stali sa svetoznámi. Sú to jedni z najinteligentnejších ľudí sveta. Robia „utorky pravdy“, kedy môžu povedať zamestnanci absolútne všetko, vrátane názoru na svoju výkonnosť alebo výkonnosť iného vysoko postaveného manažéra, a to bez obáv z následkov.

Goldcorp Inc., Banský priemysel
Nápady bez hraníc
Je to ťažobná spoločnosť 21. storočia, ktorá nerozmýšľa lineárne. CEO sa zúčastnil týždenného školenia na MIT s expertmi na IT a open source technológie. Pochopil, že ľudia nemusia byť zamestnaní v jeho firme na to, aby pre ňu pracovali. Oslovil vedcov a geológov na celom svete, aby našli riešenie, kde kopať-za 500 000 dolárov. Zverejnili všetky potrebné informácie na webe. Návrhy prišli z 51 krajín-boli rozmanité a originálne. Vďaka výzve sa dostali k takým výskumným oblastiam a štýlom myslenia, ku ktorým by sa ináč nedostali-aplikovanú matematiku, progresívnu fyziku, inteligentné systémy, počítačovú grafiku. Bol to globálny brainstorming.

Inovačné procesy: článok 
Inovačné procesy: slidy

Literatúra:
William C. Taylor, Polly LaBarre, Ako pracujú maverici, Eastone Books, 2008

Pekný koniec týždňa vám praje

Marta Krajčíová

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára